Име: Doichin Cholakov Възраст: 48 Пол: мъж Град: София |
Не бих коментирал подобно заглавие, ако то не бе станало повод за сладка тръпка в дискурса за новото българско кино. Тъжната диагноза обаче остава потръпване на крайник след безпаметен запой. Парите и престижът наливани от предишния режим в рахитичното гърло на индустрията секнаха. Пресъхнаха и мечтите за добри времена някога тогава, когато интелектуалците ще тичат весели и нецензурирани, като колегите си от въобразения запад.
Киното, макар и в жалко състояние е живо и има нужда да разказва истории от пиянските си маси:
Този подход можеше и да сработи и коментарите за автоиронията на филма от положителните критики да са заслужени. Можеха, ако през цялото време нямах лепкавото чувство, че филма ме кани да седна на неговата маса.
Като говорим за древни градове, винаги има и по-древни от Рим. Например Атина.
Не много снимки и поради 1 май - тематично изпълнени в червено. Наместо градски транспорт по улиците се движат червени тълпи. Малките местни партийни организации се трупат по спирките преди да се влеят в кърваво червената циркулация. Всяка групичка се предвождаше от човек с лозунги в мегафон. Следва рехава тумба работници в гащеризони. Зад тях - хора с плакати и байраци. Около тълпите обикалят самостоятелни атоми, които на висок глас подктрепят протеста и се сърдят на капитализма.
Всички стачкуват. Освен кръчмите и чернокожите продавачи на чанти и очила. Тези хора са изумителни. Стоката им е доста обемна, за разлика от тази на колегите им в Рим, чиито дребни, дребни джунджурии се побират в една чанта. Тук търговците успяват да разпънат и съберат цялата си стока върху мръсните чаршафи в които е увита по безброй пъти на ден без видима нервност. В рамките на около час, докато пиех меко ципуро (доста по-меко от това което можеш да си поръчаш в северна Гърция) видях следната сцена да се повтаря около 10 пъти - Човек оглежда ъгъла до масата ми. Навежда се и оставя вързоп на земята. Опъва педантично четирите му края и започва внимателно да подрежда стоката си. Вади уред за чистене на паяжини стил "опашката на покемон". Чисти прах. Идва полицай. Човека старателно събира четирите края на чаршафа и безмълвно го мята на рамо. Идва друг човек. Оставя своя вързоп внимателно на земята <repeat until dark>
Настроението е весело, като през почивните дни. Децата носят балони. Хора си правят пикници по хълма на който е кацнал стачкуващия Акропол.
На час и половина с катамаран е остров Спецес. За няколко щастливи мига си представям че Атина и цялата цивилизация не са се случили и живеем в рая или в Спецес. Все едно.
Рим не може да не те изпълни с очаквания, за съжаление, ако нямаш вътрешен човек, ти остава само един избор - да драскаш с нокти по огромната туристическа повърхност на града.
По отношение на цялостния му облик, това което най-много ме впечатли бяха пиниите (на снимката горе). Колкото и да е глупаво на фона на Колизеума и т.н. Просто Респиги нахлува в главата ти от гледката. Мусолини ги е засадил, за да върне вида на града от времето на Римската империя.
Друга диря на Mусолини е кварталът EUR построен за Експо '44, което така и не се е състояло. Има малко нощни, четвъртити снимки от този архитектурен стил, тъй познат ни както от соца така и от фашизма.
Мразя да съм подготвен за нещата, които виждам, но пък пълното ми безхаберие ми спести влизането в Пантеона. Малко нощни снимки. Много амбулантни търговци, продаващи фосфоресциращи боклуци и свистящи като цикади топчета за подхвърляне във въздуха. На служебно събитие съм и мога да снимам само нощем. Затова пък ме чака ден и половина от уикенда, посветен само на снимане.
Уцелих първата седмица в която влизането във Форума беше платено. Мястото си струва. Кара кръвта ти да тече бавно и величествено.
Ужасяващо слънце на свети Петър. Твърде голям обект за широкия край на зуума ми. Лоши снимки. От отчаяние се загубвам и щракам из нефотогенични квартали, докато ми стане студено и такситата свършат. Група монахини ме ориентират към рейс за центъра.
Спохожда ме ужаса на всеки фотограф. Най-хубавото за снимане слънце вече се отдръпва от Колизеума. Тичам като за световно. Дишам тежко и бутам хора. Успявам.
На следващия ден тръгвам с карта. Снимам няколко от обозначените, като забележителности църкви. Снимам и гробището на Капуцините. Доста зловещ кич. Сценки анимирани единствено от скелети и украсени с кокали. Телата са на монаси, пренесени нарочно за целите на изкуството от друго гробище пред погледа на целия град.
Този път се загубвам във Вила Боргезе, където ме намира дъжда. Хващам си самолета мокър.
Това успях да изстискам като разказ от снимките. Докато бях в Рим имах много идеи за този пост, но уви останаха заключени в града. Все пак снимките са хубави и имат тук таме поръски от ненаписани мисли.
За галерията може да натиснете горната снимка.
Второ малко градче пълно с преживявания. То се оказа извън ЕС. Голям проблем, защото от много европейщина си бях забравил паспорта и гордо пътувах само с лична карта. Понятието "паспортно визов режим" обаче включва момент на биене на печати. Върху личната карта не ставаше, а върху челото не исках. За щастие освен възможно пращането на паспорти с DHL се оказа и законно, такаче още в Белгия след малко суетене този проблем беше решен. За втория проблем човек разбира пост фактум, когато се върне в София и му спрат телефона. Тъй като не са в ЕС Хърватските мобилни оператори в престъпен заговор с нашите взимат по нещо като 5 евро на минута, за което не те предупреждават с мил СМС. Току виж се усетиш и провалиш схемата. Колкото и да ръмжим срещу Брюксел, има и известна радост в някои директиви.
Oбратно в Сплит. Разкошно градче на ръба на морето пълно с готини хора. От много залисия съм снимал малко при една сутрешна разходка по плажа, която не успя да се превърне в първия крос от новия ми здравословен начин на живот и от един следобед в Сплит, който прекарах в браунови спирали из историческия център и околносите му, очаровайки се отново и отново от редуващите се клаустрофобично тесни улички и огрени от слънцето площадни кафета и кръчми. Много млади влюбени, много положителна млада енергия. Хърватите тъкмо бяха били на мач от европейското и се съвземаха след нощ на клаксони и скачане в морето с шахматните им червено-бели знамена.
Хапнах в едно крайбрежно ресторантче. Тук имат класически метод на приготвяне на храна в съд който зариват с живи въглени. Другите съставки са картофи лук и месо. Разбира се с пресен октопод е най-вкусна, а ако добавиш и бутилка Иван Долац барик, хапването се превръща в голяма далматинска радост.
Имах вяла уговорка с две хубави момичета, които предишния ден ме бяха спасили залепяйки строшените ми очила в една малка оптика. Не само това, но и ми подариха лещи и разтвори в склучай, че лепилото не държи. Аз им събрах телефоните с надеждата, че ще си прекарам приятно следобеда преди самолета за София. Те обаче бяха заети, а аз малко тъжен.
Реших да се разведря с разходка до хотела. С такси беше към 20 минути, но пък то въртеше някъде из сушата, а по море е права линия и едва ли беше повече от два-три часа. Пооплетох се на пристанището. След доста ходене покрай един висок зид се оказа, че от другата му страна има пак море. От средата на залива поне направих хубави снимки.
На връщане попаднах на една огромна бъчва, пълна с винарки, вино и огромна жена която го продава. Павилионче на входа на Далмациа вино за търговия на цена на производител. Жената ме погледна недоволно като заговорих на английски. Минах на мнооого бавен български и разговора потече. Търсех квалитетно вино, но не си носех бутилка (?) тя накрая извади прашно плашещо скъпо мерло от Фарос (всъщност около 10-тина лева) и ми я подаде с благоговение. Виното не ставаше, но пък имаше история.
Впуснах се с бърза крачка по крайбрежната улица. Бях загубил около час и небето вече притъмняваше. Покрай мен се редуваха малки градинки, яхтени пристанища с окъснели майстори, заведения с шумни компании, увеселителни детски кътове, продавачи на пуканки и захарен памук, спокойно кейчета с майки с колички. Далечни плажни компании с чалга бластери, уединени заливчета с влюбени двойки, наежени наркомански групички, море, гнили водорасли, скали, неравни каменисти пътеки. Всъщност в един момент пътеките тотално изчезнаха и останаха само скалите и морето. Не можех да се върна, защото бях подминал последната населена с хора география преди около час и половина. Не можех да изпълзя навътре в сушата, защото от плажа нагоре започваше стръмен сипей неприятно прогизнал от седмица дъждове. На места скалите бяха необходими и трябваше да вклизам в морето с бутилка вино и фотоапарат на главата си. Провирах се през всякакви налудничави места, които на дневна светлина сигурно изглеждаха или невъзможни или смешно лесни. Липсата на луна правеше всичко еднообразно плашещо. След около 3 часа видях в далечината фар. Оказа се на още половин час. Изпълзях в някакво село с огъващи се от умора и напрежение крака. В местната кръчма ме нахраниха и напоиха хубаво и само след минути умората ми доби благороден привкус. Хората тук са наистина мили. Келнера ме закара до хотела, защото и без това затвориха след мен. Изкъпах се, дремнах и след няколко часа се натоварих на самолета за София.